Näin järjestät onnistuneen kuvauspäivän yrityksellesi

Haluatko kenties uuden kuvapankin yrityksesi tarpeisiin? Tai tarvitset upean mainoskuvan kampanjaasi varten? Kuvaaja on valittu ja kuvatarpeet kartoitettu. Kuvauspäivä lähestyy. Mitä tarvitsee ottaa huomioon, että kuvista tulee juuri sellaisia kuin haluat? Alle olen kerännyt vihjeitä, joita kohta kymmenen vuoden kokemukseni kuvaajana on minulle opettanut.

Kuvausluvat

Jos kuvissa käytetään omaa henkilöstöä, niin suosittelen tekemään kuvattavien kanssa sopimuksen kuvien käytöstä. Ihmisten ajatukset ja työpaikat muuttuvat. Kuvissa esiintyvä henkilö saattaa kieltää kuvien käytön vaihdettuaan työpaikkaa ja silloin voi jäädä monet muuten hyvät kuvat käyttökelvottomiksi. Siksi kuvien käytöstä on hyvä tehdä kirjallinen sopimus. Sellaisen tekemisessä voin myös itse kuvaajana auttaa asiakkaitani. Sopimukseen voidaan kirjata tarvittaessa myös kuvien käyttöä koskeva aikarajoitus.

Kuvan henkilöt on pyydetty kuvattavaksi etukäteen koulun omien oppilaiden joukosta. Heille järjestettiin myös kuvausmeikki ja -kampaus.

Henkilöstön valmistaminen kuvauksiin

Valitettavan usein olen tullut kuvauspaikalle, jossa kuvauksiin käytetään omaa henkilöstöä, mutta heille ei ole kerrottu kuvauksista. Moni ei halua tulla kameran eteen ollenkaan tai ainakin kuvattavasta paistaa että hän ei halua olla kuvissa.

Kuvaussuunnitelmassa on hyvä kartoittaa millaisia kuvia otetaan ja sen jälkeen kertoa henkilöstölle kuvauksista. Kuvattavat henkilöt tulee värvätä kuvausten malliksi etukäteen. Moni saattaa haluta käydä kampaajalla/parturissa, meikissä ja miettiä hieman vaatetustaan etukäteen. Moni tarjoaa henkilöstölle jonkin palkkion kuvattavana olemisesta, koska harvalla kuuluu varsinaiseen työnkuvaan olla yrityksen markkinoinnin kasvona. Kun kuvauksen kaikki osapuolet tietävät mitä ollaan tekemässä, ketä kuvataan, mihin kuvataan, mitä kuvattavan pitää kuvissa tehdä, niin saadaan varmasti laadukkaampia kuvia. Harva meistä haluaa tulla yllätetyksi kameran kanssa.

Vaikka kuvituskuvat on usein dokumentaarisen näköisiä, niin en välttämättä suosi täysin dokumentaarista lähestymistä työnteon kuvaamiseen.

Kun kaikki kuvattavat tietää olevansa kuvattavana ja mihin kuvia käytetään, niin tunnelmakin on rennompi.

Kuvauspaikan järjestely

Hyvien kuvien salaisuuteen vaikuttaa moni asia. Yksi tärkeimmistä on siisti kuvausympäristö. Sotkuinen ympäristö näyttää kuvissa sotkuiselta, vaikka miten Photoshopia hankaisi. Kuvausympäristöä siistitään ja järjestellään kyllä kuvaustenkin aikana, mutta etukäteen kannattaa jo järjestää paikat yleisesti siistiksi. Näin kuvauspäivänä voidaan keskittyä kuvaamiseen. Eli toisin sanoen ylimääräiset asiat piiloon, tavarat järjestykseen, tasot puhtaaksi liasta ja liikesalaisuudet kätköön.

Myös sovitut rekvisiitat kannattaa tuoda jo kuvauspaikoille valmiiksi, niin ne voidaan nopeasti yhdessä järjestellä paikoilleen.

Kun kuvataan ruoka-annoksia tai drinkkejä, niin henkilökunnan on hyvä tietää etukäteen mitä ollaan tekemässä ja millaisella aikataululla annoksia kannattaa valmistaa kuvattavaksi. Kuvaajana haluan sopia tästä etukäteen annosten valmistajan kanssa. Samalla on hyvä sopia rauhallinen kuvauspaikka, missä taustalle ei tule vahingossa asiakkaita kuviin.

Lopuksi

Kuvaajana autan kuvien suunnittelussa, mutta vastaan mielelläni myös järjestelyitä koskeviin kysymyksiin. Jokainen kuvaus on erilainen ja siksi siihen valmistautuminen vaihtelee. Kuvausten järjestäminen ei ole vaikeaa, mutta pienillä teoilla kuvaukset saadaan sujumaan jouhevasti ja kuvistakin tulee huomattavasti laadukkaampia.

Previous
Previous

Valokuvien merkitys brändin rakentamisessa

Next
Next

Näin kuvattiin Kuopion kaupunginorkesteri